Vier nieuwe luchtvaartverdragen moeten leiden tot eerlijkere concurrentie en goedkopere vluchten tussen de EU-lidstaten en de Golfregio, Zuidoost-Azië en Turkije.
De EU-ministers van Transport hebben de Europese Commissie dinsdag groen licht gegeven om namens hen te gaan onderhandelen over onder meer uitbreiding van landingsrechten. In ruil daarvoor eisen de lidstaten dat met name de Verenigde Arabische Emiraten, Qatar en Turkije stoppen met overheidssteun aan hun luchtvaartmaatschappijen Etihad, Emirates, Qatar Airways en Turkish Airlines.
Na afloop van de vergadering in Luxemburg zei minister Melanie Schultz van Haegen, die het overleg voorzat, dat de EU ,,vooroploopt met zijn strategie van marktopening op basis van eerlijke en inzichtelijke voorwaarden”. Staatssecretaris Sharon Dijksma, die de Nederlandse belangen vertegenwoordigde, is tevreden met het resultaat. ,,We moeten in Europa samen optrekken om eerlijke concurrentie te bevorderen. En dat is precies wat we gaan doen.”
39 miljard euro aan staatssteun
Volgens de lobbyorganisatie Europeans for Fair Competition, waarbij onder anderen Air France-KLM en Lufthansa zijn aangesloten, zouden de Golfstaten in de periode tussen 2004 en 2014 39 miljard euro in hun luchtvaartmaatschappijen hebben gepompt. Daarmee kunnen die hun Europese belangen uitbreiden, onrendabele lijnen in stand houden en goedkope tickets aanbieden.
De belangenverenging van Europese vliegvelden, ACI Europe, verwelkomt ,,het eerste resultaat van de Europese luchtvaartstrategie”. ,,We hopen op snelle en effectieve onderhandelingen zodat het luchtverkeer verder kan groeien.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl